יוצאים מעבדות לחירות. איך יוצאים בשלום מעידן הקורונה?

אז מה, זהו? באמת נגמר???  

כולנו מרגישים את סוף הקורונה בישראל, ובאופטימיות זהירה, אפשר כבר להרים את הראש ולהתחיל לתכנן, לעשות, ולחזור לאותה שגרה שהיתה לנו בדיוק לפני שנה כשהקרונה פרצה.

כן?

אז זהו, שלא בדיוק…

2020 היתה שנה של סטגנציה במקרה הטוב, והידרדרות עבור עסקים רבים במקרה הרע. אבל העובדות הן שאנחנו לא יכולים לחזור בדיוק לאותה נקודה של לפני עידן הקורונה. למה? כי העולם השתנה (וגם אנחנו כעובדים וכבעלי עסקים).

אנחנו בדפוס בארי למשל, מרגישים זאת היטב: לקוחותינו שהיינו מארחים אצלינו בקיבוץ דרך קבע, נאלצו לא להגיע בימי הקורונה. כולנו חווינו פגישות מזן אחר – פגישות זום. המשימות היומיומיות הפכו לסגפניות יותר בהעדר אינטרקציה בין אישית וגם החלוקה שבין הבית לעבודה, הלכה והטשטשה כשהבית הפך למוקד בו עושים ה-כ-ל.

הקורונה לימדה אותנט כי עסקים שישרדו מהנקודה הזו ואילך, הם כבר לא אלה שהם הכי טובים, הכי נועזים, או הכי יצירתיים. מי שישרוד היום, הוא זה שידע הכי טוב להסתגל לשינוי ובזה תעסוק הכתבה שלנו.

איך מסתגלים לשינוי של עידן פוסט הקורונה? איך מתניעים מחדש? ומאיפה מתחילים?

שלב 1 – העריכו את תמונת המצב במחלקה/ ארגון, בצורה נהירה וברורה

זה נשמע טריוואילי, אבל האמת היא שרובינו מעריכים את תמונת המצב של העסק או של משימות המחלקה בארגון, לא תמיד בצורה אובייקטיבית, התואמת למציאות.

כולנו יצורים רגשיים ולכולנו נקודות השקפה שונות. זו הסיבה שלרוב אנחנו נכניס (בלי לשים לכך לב) אמונות, דעות ומשאלות לתמונת הערכת המצב.

טוני רובינס  Tony Robins מומחה אימון לתוצאות עסקיות, אומר כי הערכת תמונת המצב של העסק, אינה שווה מאומה, אם היא אינה נצמדת ככל הניתן למציאות הראלית ביותר שאפשר לחשוב עליה. החדשות הטובות הן, שלארגונים קל לייצר הערכת תמונת מצב, פשוט על ידי היצמדות לנתונים כמו מצב המכירות הנוכחי, המחזור, כוח האדם וכיו"ב.

ככל שהערכת תמונת המצב של העסק, תייצג נאמנה את המציאות, כך המטרות שתגדירו בשלב השני (מייד נגיע לזה), יהיו מדוייקות יותר ולכן בשלב זה, הדבר החשוב ביותר שתוכלו לעשות היא לחשוב באופן ביקורתי אם ביצעתם הערכה של תמונת המצב בארגונכם, בצורה האובייטקיבית ביותר שניתן להעלות על הדעת.

שלב 2 – אל תכתבו תכנית פעולה (עדיין)

כלומר, עוד לא.  השלב החשוב ביותר להתנעת העסק לאחר תקופת סטגנציה, היא הגדרת המטרות  מנקודת המוצא של העסק כיום. מנהלים לרוב חושבים שהם יודעים מה המטרות של הארגון והם לא תמיד טורחים לנסח אותן מחדש. הם פשוט עסוקים בביצוע – בכל הטקטיקות שיובילו את הארגון למטרות שנכתבו בעבר.

גים רות'Jim Roth , מראשוני המאמנים האישיים והעסקיים להצלחה, מציין כי כאן אסור להיות שאננים: בדקו את המטרות שלכם מחדש כל הזמן. ואנחנו מוסיפים ואומרים – עשו זאת בפרט בתקופה זו.

אולי תגלו שחלק מן המטרות שהגדרתם, אינן ראליות כבעבר בשל השינוי בשוק, ואולי תגלו הזדמנויות חדשות שלא חשבתם עליהן ושמתאפשרות כעת בעידן פוסט הקורונה.

אז איך מגדירים מטרות?

ריכזנו בפניכם כמה טיפים להגדרת מטרות מאת מומחה NLP  שחר כהן (שווה להקשיב לפודקאסטים שלו):

  • מטרה היא מטרה שניתן להגדיר אותה ולכמת אותה
  • קבעו מה המטרה שתציבו לאחר שתשיגו את המטרה שהגדרתם כעת? (זה יעניק מסגרת עבודה ורציונל למטרה הראשונית שהגדרתם)
  • רשמו מהם המשאבים הדרושים לעבר השגת המטרה
  • נסחו במשפט, מהן הסיבות שיגרמו לכל חלק בארגון לנוע לעבר המטרה

שלב 3 – קבלו את זה!

עוד לפני תכנית הפעולה ועוד לפני ששועטים קדימה, העריכו כעת את המטרות החדשות שלכם.

כל תקופת משבר מביאה אחריה צמיחה, וצמיחה מתאפשרת, רק כאשר חושבים טיפה אחרת ויוצאים מאזור הנוחות (וסליחה על הקלישאה). המשמעות היא, שייתכן והמטרות שהגדרתם כעת, אינן דומות למה שהייתם מגדירים לפני שנה, וזה בסדר!

היו ראלים וקבעו מטרות רלוונטיות לנקודת המוצא של העסק היום. מעל לכל, זכרו את משפטו של לס בראון (אחד מבכירי המאמנים העסקיים בארה"ב) –

רוב האנשים לא נכשלים בגלל שהם מכוונים גבוה מידי, אלא דווקא בגלל שהם מכוונים נמוך מדי"

לס בראון

רוצים לקרוא עוד על הצבת מטרות? צירפנו כאן לינק למאמר מפורט ועשיר למיטבי לכת

בהצלחה!

אודות צוות דפוס בארי

מערכת התוכן של בארי blog
פוסט זה פורסם בקטגוריה כללי. אפשר להגיע ישירות לפוסט זה עם קישור ישיר.

להשאיר תגובה

הזינו את פרטיכם בטופס, או לחצו על אחד מהאייקונים כדי להשתמש בחשבון קיים:

הלוגו של WordPress.com

אתה מגיב באמצעות חשבון WordPress.com שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת גוגל

אתה מגיב באמצעות חשבון Google שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Twitter

אתה מגיב באמצעות חשבון Twitter שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

תמונת Facebook

אתה מגיב באמצעות חשבון Facebook שלך. לצאת מהמערכת /  לשנות )

מתחבר ל-%s