במילון זה מוסברים בקצרה מושגים מקצועיים, שנמצאים בשיח היומיומי בינינו ובין לקוחותינו. המילון מתעדכן מעת לעת בערכים חדשים. אם נתקלתם במושג לא ברור, אנא כתבו לנו בתגובות או שלחו מסר, ונוסיף אותו למילון
א ב ג ד ה ו ז ח ט י כ ל מ נ ס ע פ צ ק ר ש ת
א'
אוֹטוֹפרוּף AutoProof
AutoProof – מערכת לעיבוד ויצירת קבצי טסטים באופן אוטומטי ללא התערבות ידנית, המבוססת על קו תקשורת מאובטח (נל"ן). כך זה עובד: קבצי טסט נשלחים מהלקוח אל דפוס בארי בתקשורת, מזוהים ע"פ קונבנציית שמות מוסכמת, ונכנסים אוטומטית למערכת עיבודי הקבצים בדפוס. מערכת העיבודים מייצרת קובץ טסט בפורמט PDF, שבו עימוד הגרפיקה והנתונים תואמים לקובץ הדפסה אמיתי. קובץ ה-PDF מוחזר אוטומטית בקו התקשורת אל השולח. כך ניתן לקבל טסטים בתוך דקות, בכל שעה משעות היום, ללא תלות בפעולת אדם.
ב'
באנר
Banner – מודעה פרסומית מעוצבת המופיעה באתר אינטרנט או בדף מודפס. בדפוס בארי המושג באנר מתייחס לשטח פרסום שמשולב בתוך מסמך בילינג, כגון מודעה, קופון מכירה, או פילר מעוצב. הבאנרים יכול להיות שונים בכל דף ומותאמים לנמען (סגמנטציה – פנייה במסר שונה על פי מגזר), או להציג גרפיקה אחידה. לרוב מעוצבים הבאנרים במשרד הפרסום של הלקוח, ואז משולבים בדפוס בעימוד הדאטה של המסמך, בהתאם לכללים מוגדרים מראש.
בילינג
Billing – תהליך הפקת חשבון המתייחס לשימושים של לקוח בשירותי המערכת בתקופה נתונה. דפוס בארי מתמחה בהפקות דפי חשבון אלה (סטייטמנט), כשההפקה כוללת קבלת נתונים ועיבודם, עיצוב גרפי, עימוד דאטה, הדפסה, עיטוף, אריזה ומשלוח בדואר. כמו כן מופקים בדפוס קבצי ארכיב שנשלחים ללקוח באימייל, או מוצגים באתר האינטרנט של נותן השירותים. בנוסף לדו"ח התקופתי, דף החשבון יכול להכיל מסר שיווקי שונה מדף לדף, אותו אפשר להתאים לאיפיון הנמענים (סגמנטציה).
ג'
גרפידאטה
מונח מקומי בדפוס בארי, שמשמעותו עיצוב מסמכים המכילים גרפיקה ודאטה (נתונים משתנים). הגרפיקאי מעצב את המסמך בהתחשב בנתונים המשתנים מדף לדף שיודפסו עליו. עורך הדאטה מתכנן את הנתונים המשתנים בהתאמה לגרפיקה שעוצבה. מהשילוב נוצר מסמך שכל מרכיביו (טקסט, תמונות, גרפים וכו') מעוצבים בצורה אטרקטיבית, מסודרת ונוחה לקריאה. עבודות הגרפידאטה מתבצעות תוך תיאום בין גורמים שונים בדפוס: מתכנן המוצר, מביאים לדפוס, גרפיקאים, עורכי דאטה ומתכנתים.
ד'
דואר היברידי
כינוי לטכנולוגיה ייחודית שמשלבת בין דיוור אלקטרוני לדיוור פיזי: משלוח מכתבים מודפסים בדואר ישר מהמחשב אל הנמען. המכתב מודפס אל מדפסת וירטואלית שמותקנת במחשב בבית העסק ונשלח משם בתקשורת ישירה אל מדפסת שנמצאת בבית דפוס מרוחק. בבית הדפוס המכתב מודפס, מקופל ונעטף במעטפה, ומשם מופץ אל הנמען באמצעות חברת הדואר.
בשנת 2015 פתח דפוס בארי את מכתב בקליק, שירות דואר היברידי שנותן מענה יעיל וחסכוני לצרכי הדיוור של עסקים בכל סדר גודל, מקטן ועד גדול.
דואר כמותי
שירות המוענק ע"י חברת דואר ישראל המקנה הנחה במחירי הביול לעומדים בתנאים הנדרשים. ההנחות משתנות בהתאם לסוג דבר הדואר.
התנאים העיקריים לקבלת ההנחות הם:
- כמות דברי הדואר המאפשרת הנחה – בהתאם לסוג דבר הדואר ולמשקלו
- משקל דברי הדואר עד 1 ק"ג
- כתובות דברי הדואר מכילות מיקוד תקני בן 7 ספרות
- כל הפריטים באותו משלוח אחידים במידותיהם ושייכים לאותה קבוצת משקל
- דברי הדואר מכילים משבצת שולם
דואר כמותי ממוקד לא ממוין
סוג דואר זה מקיים את התנאים של דואר כמותי ובנוסף:
- כמות מינימום 1,000 פריטים או יותר
- משקל מרבי של כל דבר דואר הינו עד 30 גר'
- מידות דבר הדואר (אורך, רוחב, עובי) הן מידות תקניות של מעטפה / גלויה
דואר כמותי רגיל ממוין
סוג דואר זה מקיים את התנאים של דואר כמותי ובנוסף:
- כמות מינימום 10,000 פריטים או יותר
- משקל מרבי של כל דבר דואר הינו עד 30 גר'
- מידות דבר הדואר (אורך, רוחב, עובי) הן מידות תקניות של מעטפה / גלויה
- דברי הדואר במשלוח מכילים קוד חלוקה מעודכן של הדואר
- דברי הדואר במשלוח מסודרים על פי מיקוד רץ (עולה או יורד)
דואר כמותי חריג ממוין
סוג דואר זה מקיים את התנאים של דואר כמותי ובנוסף:
- כמות מינימום 3,000 פריטים או יותר
- משקל כל דבר דואר הינו 30 גר' עד 2 ק"ג (מחולק לדרגות מחיר שונות בהתאם לקבוצת המשקל). נכון גם לדברי דואר במידות חריגות
- דברי הדואר במשלוח מכילים קוד חלוקה מעודכן של הדואר
- דברי הדואר במשלוח מסודרים במיקוד רץ (עולה או יורד)
דפוס דיגיטלי
טכנולוגיית הדפוס הדיגיטלי מאפשרת להדפיס ישר מקובץ הדפסה ממוחשב, ללא לוחות הדפסה. שלא כמו בטכנולוגיות הדפוס המסורתיות, שהתאפיינו בחזרה על תבנית גרפית אחת – בדפוס דיגיטלי הדפים יכולים להיות שונים זה מזה. כך ניתן להדפיס נתונים אישיים משתנים (פרסונליזציה) ומסרים שיווקיים מותאמים (סגמנטציה), בשחור בלבד או בצבע מלא. בשנות ה-90 של המאה ה-20 דפוס בארי היה בין החלוצים העולמיים שאימצו את טכנולוגיית ההדפסה הדיגיטלית בצבע ופיתחו עבורה יישומים חדשים.
ה'
הגהה
שלב בקרת איכות בו בודקים דוגמה המדמה את הגרפיקה שתודפס על גבי נייר. הגהה נשלחת ללקוח לשם איתור אי-התאמות וטעויות בעיצוב, אותן יש לתקן לפני ההדפסה. (וראו גם: טסט)
ט'
טסט
שלב בקרת איכות בו בודקים דוגמה המדמה את הגרפיקה ואת הנתונים המשתנים שיודפסו על גבי הנייר. טסט נשלח ללקוח: 1. לאישור תכנית הדפסה (חדשה או גרסת פיתוח), במטרה לבחון את התאמת התכנית לעימוד השדות הנדרש. 2. לאישור קובץ הפקה להדפסה, במטרה לבחון את נכונות הנתונים בקובץ ואת התאמתם לתכנית ההדפסה. (וראו גם: הגהה)
מ'
מבנה רשומה
מסמך המתקבל מהלקוח, על פיו עורך הדאטה בונה את תכנית ההדפסה. המסמך מתאר את מיקומם של שדות הנתונים בקובץ הדאטה.
מיקוד תקני
מיקוד הוא מספר שנקבע ע"י חברת דואר ישראל ומייצג את המען למשלוח דבר דואר. החל מ-1 בפברואר 2013 מיקוד תקני הוא מספר בן 7 ספרות ומיקוד בן 5 ספרות אינו בתוקף. שימוש במיקוד מאפשר טיפול ממוכן, יעיל ומהיר יותר בדבר הדואר ע"י חברת הדואר. הופעת המיקוד כחלק מן המען היא תנאי להכרה במשלוח דואר כמותי ממוין או לא ממוין, לפי העניין.
משבצת שולם
סימון דברי דואר שניתנים למשלוח בהסדר תשלום מיוחד ("שירות שולם") עם חברת דואר ישראל. הסימון הינו משבצת במידות ספציפיות המודפסת בפינה הימנית-העליונה של המעטפה. בתוך המשבצת ירשם: שולם P.P, מספר האישור לשירות, ומקום משלוח דברי הדואר.
ס'
סגמנטציה
Segmentation "פילוח שוק" – חלוקת הלקוחות לפלחים בעלי מכנה משותף אופייני, כך שניתן להפנות מסר שיווקי שונה ומותאם לכל קבוצה. בדפוס בארי נעשית סגמנטציה ברבות מעבודות הבילינג, ע"י חלוקת קבצי הלקוחות למגזרים שונים, כגון: עסקי, פרטי, צעירים, דוברי שפה מסוימת, סטודנטים, חיילים וכו'. טכנולוגיית הדפוס הדיגיטלי מאפשרת הדפסה רצופה של מסרים משתנים מדף לדף מתוך קובץ נתונים אחד, ללא צורך בהדפסה של דפי רקע נפרדים לכל פלח נמענים שונה.
ע'
עיטוף חכם
המושג מתייחס לפתרונות טכנולוגיים מתוחכמים לעיטוף ערכות דיוור. במכונת העיטוף מותקנת טכנולוגיה של קריאה אופטית, המפקחת על ביצוע פעולת העיטוף תוך קריאת הנתונים המודפסים במסמך. עיטוף חכם מאפשר חיסכון בנייר ומוזיל את עלויות ההפקה והמשלוח בדואר באמצעות הפחתת כמות המעטפות והורדת משקל המעטפה.
טכנולוגיות עיטוף חכם העיקריות בדפוס בארי:
- מאצ' (Match) – התאמה: צירוף הודעות שונות במעטפה אחת לנמען אחד, בהתאמה ביניהן.
- גרופ (Group) – קיבוץ: עיטוף מספר משתנה של דפים בכל מעטפה, כשבמעטפה אחת מקובצים כל הדפים של נמען אחד.
- סלקט (Select) – בררנות: הכנסת צרופות אל תוך המעטפות בצורה בררנית, כך שנמענים שונים יקבלו צרופות שונות, בהתאם לאיפיונם בנתוני הדיוור.
עימוד שדות
מסמך המתאר את אופן סידור שדות הנתונים, המתוארים במבנה הרשומה, על גבי המסמך שיודפס.
צ'
צרופה
מסמך מודפס, לרוב מכיל מסר פרסומי, המוכנס לתוך מעטפה בתהליך העיטוף, ו"מצטרף" למסמך הראשי. המסמך יכול להכיל פרטים אישיים של הנמען (צרופה "חכמה"), או להציג מסר אחיד לכולם (צרופה "טיפשה"). צרופה יכולה להצטרף למעטפות של כל הנמענים, או רק לחלקן (צרופה סלקטיבית). עיטוף של צרופות שמודפסים עליהן נתונים אישיים, דורש עיטוף חכם: התאמה (מאצ') בין הנתונים בצרופה, במסמך הראשי ובכתובת המודפסת על המעטפה.
ק'
קוד חלוקה
מספר שמבטא את סדר חלוקת דברי הדואר בידי דואר ישראל. קוד החלוקה מכיל 9 ספרות שמורכבות מ-7 ספרות המיקוד התקני ועוד 2 ספרות שמבטאות את סדר חלוקת הדואר. ספרות סדר חלוקת הדואר יכולת להתעדכן ע"י הדואר מדי רבעון. לעיתים קוד החלוקה מופיע גם כברקוד על פני המעטפה, שנועד לשפר את מיון דברי הדואר.
קמ"ע
שלושה נתונים שמתקבלים מהלקוח וחיוניים לכתיבת תכנית הדפסה: קובץ דאטה (קובץ נתונים זהה במבנהו לקובץ ההפקה הסופי), מבנה רשומה (מיקום שדות הנתונים בקובץ הדאטה), עימוד שדות (מיקום הנתונים המשתנים ביחס לגרפיקה הקבועה של הטופס שיודפס).
ת'
תכנית הדפסה
תכנית שנכתבת על ידי עורך דאטה ומעמדת את הנתונים (קובץ דאטה) שהתקבלו מהלקוח על הדף, בהתאם למבנה הרשומה ולעימוד השדות, והופכת אותם לקובץ מעוצב ומוכן להדפסה.